Thursday, November 4, 2010

My love story

Ramai kawan saya yang terkejut bila saya letak gambar bertunang dekat facebook. Sebenarnya saya sengaja letak just to let them know yang saya da nak kawen so taklah terkejut nanti. So most of their reaction was, 'taktau pon, tiba-tiba je dah tunang..nak kawen da..' Yelah, diorang takde dengar saya ada boyfriend pon macamana tiba-tiba nak kawen kan.

To be honest, awal-awal memang saya tak btau siapa except for kawan-kawan baik saya. Saya taknak jadi macam orang-orang lain, macam orang tau bercinta bagai nak rak, bercinta lama-lama then tak jadi.

So to be safe, btau orang-orang yang perlu saja. Ok topic is about my love story kan. And ramai tanya macam-macam masa saya nak kawen. Macamana boleh rapat, first date dekat mana, macamana dia propose, macamana boleh terbuka hati nak kawen.. ok saya akan cerita.

Saya start rapat dengan suami saya, bermula dengan 1 message yang dia hantar. Something to to with bulan penuh. Tak ingat exact word, tapi ala2 macam ni lah, "malam ni ada bulan penuh. tak selalu ada, cuba tengok". Dia suruh tengok bulan penuh. Pelik? jangan risau bukan anda sorang je rasa pelik, saya pon tapi lebih kepada ingin tau karakter dia lebih lanjut..hehe..

Ok nampak sangat ayat mengorat tapi lain dari yang lain coz selalu kalau ayat-ayat mengorat mesti start dari, " salam..hi, boleh berkenalan?" or yang berasaskan kesihatan macam nak jual produk kesihatan, "salam, hi, awak sihat?" or " salam..hi awak dah makan?". You know, ayat2 common yang digunakan lelaki untuk mengorat perempuan. hehe.. So walaupon saya tau itu ayat mengorat, somehow, saya macam interested untuk balas msg tu because it is different you know. And it show that he's different.

Jadi bermulalah episod berkenalan. Msg berbalas msg. And my husband call me sometimes. Erm bukan sometimesla tapi selalu. hehe. To be frankly, i am always scared to talk with a guy coz i have nothing to say and i'm quite shy. but with him, i feel like i'm talking with myself. So there is chemistry between us.



From his story i knew that he has someone that he's closed with. And i dont trust people easily. Tapi kalau jodoh tak ke mana kan. hehe. Okay bila orang tanya bila couple. Saya taktau exact date tapi saya start rapat last year masa raya. A week before raya dia kena kerja so saya jumpa dia and bagi kuih raya.


Start dari situ rapat2, saya selalu email dia tanya khabar and dia slalu reply and smpailah kiteorg bercerita dlm email macam tulis novel. hehe.. start dari situ saya mula betul-betul berpikir samaada he's worth it to fall in love with. Turn out he's more than worth to fall in love with.

Lepas dia balik dari kerja, dia terus balik kampung so saya tak dapat jumpa dia. Saya tunggu sebab katanya lepas raya haji dia akan turun kl. Ok takpe saya tunggu walau pun dalam hati kata rindu. haha ok jiwang..so not me..haha..

Tunggu punya tunggu, akhir tahun macam tu dia pon turun kl.. First date lepas lama tak jumpa or officially declared ( yeke dah declare masa ni. saya pon taktau sbb macam takdela ckp cuma phm2 sendiri. haha). Masing-masing masa ni sangat malu-malu kucing. And taktau nak pergi mana so pusing pastu pusing satu subang n finally masuk pyramid. Masuk pyramid taktau nk watpe so jln je.. And we end up having lunch at o'briens since that is the only place that lack of people. Turn out kami berdua tak suka tempat yang crowded banyak sangat orang.

Then 31 Dec saya ambik cuti. And kami dating di zoo..hehe..tengok binatang..dating cam zaman dulu2. hehe..then the next day, kami keluar petang sikit jalan2..pergi summit. then terus pergi pyramid sbb nak cari barang n solat sekali. Since kami park di atas sekali, bolehlah tengok pemandangan. and masa tu sunset. Woh, saya sangat suka tengok sunset. Tambah lagi bile tengok dengan org kat saya sayang kan.. So that day, with sunset as scenery, he look at me, or look into my eyes and tell me that he loves me and he never felt the way he feel towards me with other girls..And that time i feel blood rushing to my cheeks, or my whole face to give me natural blusher. hehe malu ai tau masa tu. hehe..

Erm next step, early february before he went for works, he came to my house to get to know my parents, family. And that day, he told my parents that he's serious with me and wanted to be engaged to me. haiyoh, mujur ayah saya takde heart attack kalau tak, mungkin dah kena masa tu. Sebab yelah, first time jumpa..And saya pon tak berapa sure dia nak cakap macam tu masa first meeting with my parents.

Ingatkan jumpa first time untuk berkenalan. And menurut cerita2 yang saya selalu dengar, selalunya orang laki ni malu nak cakap direct, tapi dia, fuh kagum sungguh. Bila cerita kat orang, orang pon cakap dia ni sangat gentleman. (ok jangan puji lebih2 nanti saya jugak kena menghadap bila dia poyo2..hehe)..Tapi seriously saya pon rasa dia betul2 nak serius dengan saya masa tu. hehe


Bulan 4 keluarganya datang merisik, bulan 6 bertunang and bulan 10 bernikah.. Alhamdullillah. Memang banyak dugaan dari sebelum merisik, sebelum bertunang n sebelum bernikah. And dugaan tu makin besar bila perhubungan tu makin serius. Tapi alhamdullillah semuanya berjalan lancar. Dan orang cakap, masalah takkan hilang.. Selagi kita hidup, selagi tu masalah akan timbul. Tapi saya tak kisah dah sebab saya dah ada orang baru untuk bergantung harap dan berkongsi masalah.

Kalau dulu parents, siblings n kawan2 jadi tempat bergantung, sekarang dah tambah sorang lagi and mostly saya pergi dekat suami saya dulu kalau ada apa2..hehe..Ok saya cerita ni sebab baru 2 minggu kawen dia kena pergi mencari rezeki untuk keluarga kami, jadi saya rindu sangat kat suami saya. Tak sempat honeymoon pon lagi..Tapi takpe, dia dah janji nak bawak saya pergi jalan2..Kalau dia tak bawak, sekurang-kurangnya saya ada saksi nak pertahankan janji yang dia buat..hehehehehe

No comments: