Thursday, July 5, 2012

;)

what i did when my husband is coming home..wohoooo..tp lepas wat melepek habis..macamane org yang meniaga tu ye..



Saturday, June 30, 2012

Musim buah

 Sekarang musim buah durian n rambutan kan.. Terasa air liur meleleh craving for all this fruits..


manggis

durian

pulasan

Tuesday, June 26, 2012

Tips untuk bapa menyusukan anak ketika ibu tiada di rumah

Untuk bapa-bapa di luar sana yang mengalami masalah untuk menyusukan anak ketika si isteri keluar, boleh cuba cara di bawah..hahaha




Makanan & permainan yang mengamit masa lalu..

Have you guys eat this during your childhood?



or this?

Beli tora/dingdang untuk dapat permainan yang ntahpape dalam tu..




or play this? tiup2 keluar belon..hehe


main batu seremban?


Main congkak?



I have. And i miss all this stuff. Budak-budak sekarang main game dalam ipad, ps3 and others. Dulu, kalau beli ding dang or tora, lebih kepada nak tengok dapat permainan apa dalam tu. Then makan biskut coklat die yang kecik-kecik tu macam sangat nikmat. hehe. Kalau makan & main permainan yang kita pernah main masa kecil dulu orang akan cakap kita buang tebiat tak? Terasa nak pegi beli ding dang and tora, main batu seremban and congkak sekarang jugak..

Thursday, June 21, 2012

Makanan johor

I went to Johor Bahru last thursday for a business matching that organized by MITI. Being there, meeting with a several of people make me learned more on human behaviour. Eceh macam phyciatrictrist pulak. But seriously, meeting others changde my perspective in so many things. Some introduced me their product, what it is and everything but some show me how they try to change the world with their product. Either way, this is not the story i wanted to tell.

I sat with some VIPs while having breakfast. I think he's from one of the department that gave loan to bumiputera to start their business. He told that some people who took loan from them were fine but there's some that his staff encounter where when they went to asked for repayment, they show their gun and whatsoever. My reaction? Gilos. Dah pinjam duit orang, kalau tak boleh bayar, mintaklah masa. Tak payahla ugut-ugut tunjuk pistol, parang segala.

But the main story is not that.. hehe. While talking with him, he asked where we came from. My sister and I answer, subang. He said that he has cousin who lives in subang. He said that he often travel to KL and so on. And he said, " Tak tau kenapa tapi pergi mana-mana, makan tu macam susah nak terima. Walaupon masak lauk sama ke apa, tapi agaknya sebab saya orang johor, tekak dah biasa makan masakan johor and orang johor masak, rasa lain je.. Kalau nak rasa sama, makan kedai mamak kat sini, then compare kat sana, memang samalah.. Kalau tak, macam rasa tak sama je makan kat KL dengan kat sini.."

My answer, "aah paham2, suami saya orang johor pon macam tu..." haha

Tapi betul lah, bila saya makan kat johor especially area2 kampung encik suami, memang sedap. Mungkin sebab ada makanan yang takde kat sini. Macam masak lemak pecel, sambal godok, etc2. Tapi mungkin sebab orang johor pandai masak. Bila balik kampung or makan kat rumah kakak ipar, saya memang makan banyak. Sebab kakak ipar saya pandai masak. Haha bodek je lebih. Tapi betul... Haih...terasa nak makan nasi ambeng.. Tak tercapai lagi hajat..Takpe2, encik suami akan dikerah cari nasi ambeng..hehehehe


Sunday, June 17, 2012

Just to share

I found this through internet and i remember that i always recite the same doa before i get married. Doa ni sesuai diamalkan untuk mereka yang belum berkahwin dan ingin berkahwin dengan pasangannya. Yang dah berkahwin pon boleh amalkan.

Alhamdullillah, i think it works tapi semuanya kuasa Allah. Before i got married, my officemate recommend me to recite this doa because she said that she recite it after solat, dan semakin dia doa, semakin rapat dia dengan pasangannya. Andai kata kita dah baca doa ni, kita tawakal dan berserah kepada Allah dan nampak seperti kita dijauhkan dari pasangan itu, tidak kiralah bagaimana cara sekalipon, kita bertemu orang lain, ataupon halangan keluarga atau bagaimana sekalipon, redha lah. Sesungguhnya Allah lebih mengetahui. Kadangkala kita rasa pasangan/benda itu baik untuk kita, dah perfect dari pelbagai segi, agama etc2 tapi sebenarnya Allah tahu pasangan/benda itu tidak baik untuk kita. Kadangkala bila kita rasa pasangan/benda itu tidak baik untuk kita, tapi sebaliknya pasangan/benda itu yang terbaik untuk kita dari pandangan Allah.


Ni sebahagian doa yang saya baca, saya tambah setelah ayat di atas,

Ya Allah Ya Tuhanku
Seandainya Dia bukan milikku dan terlahir untukku
Jauhkanlah kami,
Berilah petunjuk kepadaku siapa yang jadi milikku dan terlahir untukku
Redhakanlah hati ini untuk menerima siapa jodohku
Sesungguhnya Engkau Yang Maha mengetahui

Waallahualam..